Przedszkole na zielonej ścieżce
Program "Przedszkole na zielonej ścieżce"
Autor - Edyta Jaskulska
Zdrowie dziecka jest podstawowym warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego. Dzieciństwo to okres w życiu człowieka, w którym kształtują się jego postawy determinujące aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia i nawyki decydują o jego późniejszym stylu życia. Edukację zdrowotną należy rozpoczynać jak najwcześniej, wspólnie z rodzicami dziecka.
Propozycje znajdujące się w niniejszym programie dostosowane są do tematyki, jaka obowiązuje w pracy wychowawczej i dydaktycznej przedszkola. Treści zawarte w programie dotyczą wiedzy, umiejętności, kształtowania postaw prozdrowotnych i proekologicznych, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych oraz aktywności ruchowej.
Program edukacji zdrowotnej może być realizowany z dziećmi we wszystkich grupach wiekowych uczęszczającymi do Przedszkola z nr 90 w Warszawie. Należy odpowiednio do wieku dzieci dobrać treści, sposób przekazu, środki dydaktyczne i formy pracy.
Program jest zgodny z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego i odnosi się do obszarów edukacyjnych:
-
Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych
-
Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku
-
Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
-
Wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
-
Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
TREŚCI PROGRAMU
Obszary edukacyjne zgrupowane są wokół następujących bloków tematycznych:
-
Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy.
-
Bezpieczni w domu, przedszkolu i na ulicy.
-
Ruch to zdrowie.
-
Zielona ścieżka zdrowia.
CELE PROGRAMU
Cele ogólne:
-
podnoszenie wiedzy i umiejętności dbania o zdrowie własne i innych oraz o higienę osobistą i otoczenia,
-
kształtowanie czynnej postawy wobec bezpieczeństwa własnego i innych,
-
wdrażanie do przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa,
-
kształtowanie świadomości ekologicznej
-
kształtowanie właściwych postaw społecznych i moralnych,
-
rozwijanie współpracy z rodzicami
-
rozwijanie współpracy ze środowiskiem lokalnym
Cele szczegółowe:
-
poznanie zasad racjonalnego odżywiania się i stosowanie ich w życiu codziennym
-
świadome stosowanie zabiegów higieniczno-kulturalnych
-
rozumienie potrzeby stosowania profilaktyki zdrowotnej
-
poznanie zasad warunkujących bezpieczeństwo w przedszkolu, w domu i na ulicy
-
rozpoznawanie sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu
-
poznanie wybranych możliwości unikania zagrożeń i radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych
-
rozumienie znaczenia aktywności fizycznej i świeżego powietrza dla zdrowia oraz potrzeby aktywnego wypoczynku
-
dostarczanie możliwości poznawania przyrody poprzez aktywny i bezpośredni kontakt z nią i jej zjawiskami
-
rozwijanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt
-
rozumienie stanowiska i roli człowieka w przyrodzie
-
poznawanie i indywidualne odbieranie otaczającego świata wszystkimi zmysłami
-
rozwijanie umiejętności nawiązywania właściwych relacji społecznych i rozwiązywania sporów
-
stwarzanie wychowankom możliwości do współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi
-
angażowanie rodziców jako równorzędnego partnera w działaniach wychowawczych i dydaktycznych
-
podnoszenie umiejętności pedagogicznych rodziców
-
poszerzanie i zacieśnianie współpracy ze środowiskiem lokalnym
-
promowanie działań placówki
Metody i formy pracy:
1. Podające: opowiadanie, pogadanka, opis, objaśnienie, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z obrazkiem,
2. Problemowe: gry dydaktyczne, eksperymenty, zabawy badawcze
3. Aktywizujące: drama, burza mózgów, Orffa, Labana, W. Sherborne, pedagogika zabawy, kinezjologia edukacyjna,
4. Praktyczne: pokaz, ćwiczenia praktyczne, trening, prace plastyczne, wystawki, gry i zabawy ruchowe, zabawy relaksacyjne, konkursy, spotkania, degustacje, wycieczki, spacery
Prozdrowotna postawa personelu
-
zdobywanie przez nauczycielki dodatkowych kwalifikacji z zakresu edukacji zdrowotno- ruchowej,
-
udział kadry pedagogicznej w szkoleniach, kursach i warsztatach,
-
ograniczenie do minimum podawania słodyczy, zastępowania ich owocami i warzywami,
-
systematyczna analiza i dokonywanie racjonalnych zmian w jadłospisie przedszkolnym, zgodnych z zasadami zdrowego żywienia,
-
propagowanie wśród członków społeczności przedszkolnej idei „Placówki Promującej Zdrowie”.